مراحل برگزاری مراسم ترحیم و خدمات مراسم ترحیم از زمان فوت تا سالگرد

برگزاری مراسم ترحیم

مراحل برگزاری مراسم ترحیم و خدمات مراسم ترحیم از زمان فوت تا سالگرد

 

یکی از دغدغه های صاحبان عزا این است که از مراحل برگزاری مراسم ترحیم و خدمات مراسم ترحیم از زمان فوت تا سالگرد اطلاعاتی ندارند و نمیدانند باید چگونه این مراسمات را مدیریت کنند تا آبرومندانه برگزار گردد .

ما در این مقاله از تجربیات خود در گروه آواو نوا گفته ایم و به طور کامل برای شما راهکارهایی را آماده کردیم تا بتوانید بهترین مراسم را برگزار کنید .

 

خدمات مراسم ترحیم یا همان تشریفات ترحیم چیست؟

خدمات مراسم ترحیم ، فوت ، سالگرد یا تشریفات به طور خلاصه مجموعه ای از آداب شامل حسن سلوک، نحوه برگزاری مجالس ترحیم ،نزاکت، و رعایت ترتیبات می باشد.

گام های برگزاری مراسم ختم چگونه است؟

خدمات مجالس ترحیم به طور کلی شامل خدمات پذیرائی، طراحی و دیزاین های محل برگزاری مراسم  همانند (شمع آرایی و گل آرایی و … ) و کلیه آیتم های مرتبط می باشد.

به دلایل مختلفی از جمله ناگهانی بودن، نا آشنایی، شرایط روحی ناگوار و لزوم تدارکات وسیع ( که از مهمترین ویژگیهای مجالس ترحیم می باشد)

لزوم برنامه ریزی هرچه بهتر و سریعتر را جهت برگزاری مجالس ترحیم را ایجاب می نماید.

چه فعالیتهای می بایست در مجلس ترحیم انجام داد؟

به طور کلی می‌توان خدمات ترحیم را در چند فرآیند ذیل دسته بندی کرد:

 

چند نمونه از مداحی با نی سر مزار

نمونه اول

خدمات ترحیم قبل از مراسم تشییع :

بحرانی ترین و کلیدی ترین لحظات جهت برگزاری هرچه بهتر تشریفات ترحیم و مراسمات را باید همین مرحله دانست.

از یک سو داغ از دست دادن عزیز سفر کرده خانواده و نزدیکان را در بهت و ماتم فرو برده و افسوس لحظات از دست رفته، توان هر کاری را سلب می نماید.

از سوی دیگر لزوم تصمیم گیری و عملیاتی کردن امور تشریفات جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن مراسمات و انجام و تدارک همه امور در عرض چند ساعت مجال عزاداری را سلب می نماید.

در این میان باید تمامی امور را تحت نظر داشت و نسبت به برنامه ریزی هر چه مناسب تر اقدام نمود.

در این بخش به بررسی اموری که در این حوزه بایستی به آن توجه داشت می پردازیم:

گام اول:

اخذ گواهی فوت ( در صورتیکه متوفی در منزل فوت کرده باشد، البته با رعایت شرایط مربوط) اولین قدم باید به همین منظور پزشکانی که مجوز صدور گواهی فوت را از وزارت بهداشت دریافت نموده اند،می توانند نسبت به آن اقدام نمایند.

البته در صورتیکه متوفی در بیمارستان دعوت حق را لبیک گفته باید به صورت اتوماتیک توسط تیم اداری بیمارستان گواهی فوت توسط مراجع ذیصلاح صادر می گردد.

گام دوم:

در قدم بعدی بایستی نسبت به هماهنگی با آمبولانس های بهشت زهرا جهت انتقال جنازه میت تماس گرفته شود. 

در صورتیکه خانواده مرحوم یا مرحومه قصد انتقال جنازه عزیزی از دست رفته را به شهرستان داشته باشند.

آمبولانس های بخش خصوصی نیز می توانند نسبت به این جابجایی اقدام نمایند.

که این مهم پس از صدور گواهی فوت توسط پزشک و صدور مجوز های لازم صورت می گیرد.

گام سوم:

اما شاید سخت ترین و در عین حال دردناک ترین این لحظات زمانی است که چنین خبری را باید به اقوام، آشنایان، دوستان و نزدیکان رساند.

نکته: بطور سنتی تماس توسط بزرگترهای خانواده با این اشخاص فرآیند طبیعی کار است، اما در این حوزه می توان از موسسات خدمات ترحیم نیز کمک گرفت.

چرا که این موسسات با داشتن امکانات ارسال پیام و تماس گروهی می توانند به تمامی افراد مورد نظر اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

همچنین پاسخگوی خوبی جهت انجام هماهنگیها و اطلاع رسانیها به مهمانان مراسم باشند.

استفاده از یک موسسه تشریفات ترحیم حرفه ای و کادر آموزش دیده آن در این قسمت از کار می تواند بار سنگینی را از دوش خانواده متوفی چه به جهت مسائل روحی و روانی و چه مسائل هماهنگی و اطلاع رسانی بردارد.

گام چهارم:

چاپ اعلامیه، بنر تسلیت ، استند ، پلاکارد ، تهیه قاب عکس، چاپ آگهی درروزنامه و سایت های خبری را باید اقدام بعدی در نظر گرفت.

تمامی این موارد را می توان در یک دسته بندی قرار داد.

 

در این حوزه نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند از قرار ذیل می باشند:

چاپ اعلامیه توسط چاپخانه ها و دفاتر خدمات فنی صورت می گیرد و همچنین شما میتوانید از خدمات چاپ اعلامیه ترحیم گروه آوا و نوا استفاده کنید .

در چاپ اعلامیه باید نام متوفی، زمان و مکان مراسم ختم و هم چنین قطعه عکسی با کیفیت جهت چاپ بر روی اعلامیه از نکات بسیار مهم هستند.

انتخاب شعری که در وصف و مدح مقام و شخصیت متوفی باشد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

شعر هر چه فاخرتر و روان تر باشد زیبایی بیشتری به اعلامیه می بخشد.

امروزه چاپ بنر و استند جای خود را در مراسمات ترحیم باز کرده و باید در نظر داشت عکسی که ازمرحوم بر روی استند چاپ می گردد.

هر چه کیفیت بهتری داشته باشد زیبایی و جلوه بهتری پیدا می کند.

 

نکته: چاپ آگهی درگذشت و آگهی تسلیت ( توسط مهمانان ) از فرآیند هایی است که موسسات خدمات ترحیم به خوبی از عهده آن بر می آیند.

قیمت و اندازه آگهی منتشره بسته به روزنامه ای است که قصد چاپ آن را دارید.

بالطبع هر چه روزنامه دارای تیراژ بالاترو به لحاظ اسمی برند برتری باشد بایستی هزینه بیشتری را جهت چاپ آگهی در آن صرف کرد.

گام پنجم:

تهیه اتوبوس و مینی بوس کرایه از اقدامات ضروری می باشد.

اگر قصد داشته باشید که جهت برگزاری تشریفات مراسم ترحیم از موسسات خدمات ترحیم استفاده نمائید.

بی شک پیشنهاد کرایه اتوبوس را از مدیران این موسسات دریافت خواهید کرد.

چرا که به تجربه ثابت شده که متمرکز نمودن تمامی مهمانان در یک وسیله نقیله از انجام ناهماهنگی های بعدی در طول برگزاری مراسم تشییع جلوگیری خواهد نمود.

از اتلاف وقت و دیرتر شده مراسم ( به دلیل نرسیدن برخی مهمانان، صرف وقت جهت دادن آدرس و…..) به طور چشمگیری خواهد کاست.

گام ششم:

هماهنگی و رزرو مسجد را نیز باید جزو اموری دانست که در دسته “امورات قبر از مراسم تشییع” قرار دارد.

بی شک داشتن اطلاعات مساجد شاخص و مبله، آدرس و شماره تماس آنها بسیار کلیدی می باشد.

طی سالیان اخیر جهت هر چه ابشکوه تر برگزار کردن مراسمات ترحیم و هم چنین ایجاد فضایی مناسب تر و راحت تر جهت مهمانان مراسم ترحیم بسیاری از مساجد اقدام به ساخت سالن هایی جهت چنین مراسماتی کرده اند.

امکاناتی که در این مساجد ارائه می شود:

  • صندلی مبله
  • سیستم های صوتی پیشرفته و دالبی
  • امکان پخش ویدئو پروژکتور و فیلمبرداری و صدابرداری حرفه ای
  • تهیه فیلم مراسم به صورت همزمان
  • امکان پخش مراسم به صورت زنده از شبکه های مجازی
  • پارکینگ خودرو خدمات مراسم ترحیم مراحل برگزاری مراسم ترحیم از زمان فوت تا سالگرد

هر خانواده ای را جهت برگزاری مراسم ترحیم متوفی خود در این مساجد ترغیب می نماید.

جهت رزرو مسجد و خدمات مراسم ترحیم باید نکاتی همچون :

  • ظرفیت سالن
  • داشتن پارکینگ یا فضای پارک خودرو
  • سیستم صوتی حرفه ای
  • دسترسی آسان جهت مهمانان
  • داشتن ویدئوپروژکتور در قسمت بانوان 
  • و…

را نباید از نظر دور داشت.

گام هفتم:

کرایه حجله عزا به خصوص در مواردی که عزیز از دست رفته جوان باشد نیز بایستی انجام گردد.

گام هشتم:

اجاره تالار پذیرائی جهت صرف ناهار از موارد دیگری است که باید نسبت به رزرو آن اقدام نمود.

با توجه به وجود تالارهای بسیار شیک و …که در اطراف بهشت زهرا با ظرفیت های مختلف وجود دارد.

امروزه بسیاری از خانواده های معزی ترجیح خود را بر این دارند مراسم ناهار روز تشییع را در رستوران ها و تالارهای اطراف بهشت زهرا که عمدتا در باقرشهر مسقرند برگزار نمایند.

داشتن اطلاعات کامل از این تالارها شامل :

  • آدرس دقیق
  • شماره تماس
  • قیمت
  • ظرفیت تالار

موارد دیگر می تواند گره گشای تصمیم گیری در چنین موارد بحرانی باشد.

البته بسیاری نیز با توجه به فرهنگ، سلایق و در نظر گرفتن موارد دیگر ترجیح می دهند.

تالارهای داخل شهر و عمدتا نزدیک به منزل خود استفاده نمایند.

جهت رزرو آنها نیز بایستی موارد گفته شده مدنظر قرار گیرد.

 

گروه آوا و نوا در این مسیر همراه شما خواهد بود تا بهترین مراسم و آبرومندانه ترین مراسم را برگزار کنید

خدمات مراسم ترحیم مراحل برگزاری مراسم ترحیم از زمان فوت تا سالگرد

چرادر مراسم ترحیم با آوا و نوا هماهنگ کنیم؟

  • اجراء بیش از ۱۰۰ مراسم های مختلف در ماه
  • تسلط و تجربه کافی در این امر
  • در صورت نارضایتی از برگزاری مراسم وجه پرداختی عودت می شود ( ضمانت کیفیت اجرا)
  • مشاهده نمونه کار به صورت حضوری هم به صورت ارسال از طریق شبکه های اجتماعی
  • عقد قرارداد حضوری و قانونی
  • تعهد در اجرای صحیح و به موقع
  • به کارگیری نیروی آموزش دیده جهت بالا بردن کیفیت
  • خدمات با کیفیت و آبرومندانه
  • دارا بودن مجوز از انجمن موسیقی ایران
  • تجربه و سابقه چندین ساله در این زمینه

فرم مشاوره قبل از مراسم

 

گروه آوا و نوا

گروه آوا و نوا

امتیاز این مطلب
5/5

مطالب جذاب

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.